Övrigt

Vad vore en lägerskola utan disco? Dansa i takt till den senaste musiken eller önskade favoriter, tills benen inte orkar mer. Shuffla, twerka och skaka loss eller tävla mot varandra i ett dancebattle. Tack vare vår musikstudio samt annan utrustning kan vi skapa en äkta disco-känsla, här handlar det inte om en högtalare i ett hörn utan maxade högtalare, discokulor, rökmaskin och blinkande strålkastare.

Planera en kväll i musikens tecken! Sjung till gamla godingar eller personliga favoriter. Sing-along är en mycket uppskattad aktivitet världen över, då det handlar mer om att ha kul tillsammans och att våga, än att sjunga bra. Texten till musiken får ni bekvämt serverad på en skärm framför er, vilket gör att alla kan vara stjärnor för en kväll.

Avrunda kvällen med en mysig stund framför ett värmande lägerbål, kanske att någon kan spela gitarr i gruppen eller att ni bjuder på skön allsång från våra sånghäften. Höj stämningen ytterligare och ta med lite korv eller popcorn att mumsa på allt efter att mörkret faller. Perfekt aktivitet att kombinera med till exempel värderingsövningar eller andra lekar.

Efter en lång dag med mycket energikrävande aktiviteter, kan det ibland vara skönt att bara slå sig ned och titta på en bra film tillsammans. I vår lekhall finns en projektor samt projektorduk, som lämpar sig utmärkt för att skapa riktig biokänsla. Vi fixar popcorn och saft, och kanske planerar ni in ett besök i kiosken innan. Vi har ett begränsat urval av filmer, men ni är varmt välkomna att ta med egna alternativ.

Självklart har vi även en kiosk på gården som är sprängfylld med godsaker. Kiosken planeras och bokas in som andra aktiviteter, gärna i samband med till exempel Disco eller filmvisning. Aktiviteten körs vanligen parallellt med en annan aktivitet, eller inför annan aktivitet. Tips! Bestäm innan hur mycket pengar som deltagarna får ta med sig/använda i kiosken.

En aktivitet som genomförs som ett lugnt, gemensamt avslut varje kväll. Det är en stund för reflektion och eftertanke. Alla deltagarna samlas tillsammans i en ring och i ringen skickas det runt en fjäder. Det är bara den som håller i fjädern som får prata. Deltagarna får då möjlighet att reflektera över dagen, eller berätta om någonting roligt, eller tråkigt som har hänt dem. Detta är ett bra verktyg för deltagarna öva på att tänka och reflektera men även visa respekt och lyssna.