Vattenaktiviteter

Tänk att få åka på en galen färd på vatten, sittandes på något som ser ut som en uppblåsbar banan, tillsammans med kompisarna, kul eller hur? Det här är vår mest actionfyllda vattenaktivitet, och ni kommer att förstå varför. Bananbåten dras kors och tvärs över sjön med hjälp utav en vattenskoter som körs av vår personal. Av säkerhetsskäl är det max 6 personer åt gången som åker, och samtliga deltagare utrustas med flytväst samt hjälm innan åkturen. Det är fullt möjligt att bada, basta eller hoppa på vår vattenstudsmatta medan man väntar på sin tur att åka. Räkna med en tidsåtgång på ca 15-20 min/6 deltagare. Parallellt med att ni har bananbåt/bad/bastu brukar vi också erbjuda andra aktiviteter såsom lekar/pyssel/fotboll, för att ni ska kunna utnyttja er tid hos oss maximalt.

Ta chansen att lära er paddla kanot eller var lite äventyrliga och ge er ut på en kortare utflykt. Vid isättningsplatsen finns tid att bekanta sig med kanoten och sin paddlingskamrat, här kan vi öva på paddlingstag samt hur man manövrerar kanoten. Har gruppen paddlat tidigare, och vår personal upplever att det känns säkert, finns det gott om möjligheter att ge sig ut på upptäcktsfärd. Vår personal har lång erfarenhet av paddling, och kommer att ge instruktioner samt närvara under hela passet. Det är obligatoriskt att bära flytväst under denna aktivitet.

Vill ni ha en mer fartfylld aktivitet, kanske vårt kanotrace är något för er. Genom utplacerade bojar skapas en bana på sjön, som ni i lag om 2 eller fler ska ta er igenom så snabbt som möjligt och gärna innan de andra lagen. Aktiviteten brukar vara mycket uppskattad och innebär ofta en massa skratt. Vill ni tävla mot varandra i större grupper är det även möjligt att genomföra en stafett. Vår personal kommer att förbereda samt närvara under hela aktiviteten. Det är obligatoriskt att bära flytväst under denna aktivitet.

Har ni det som krävs för att bygga en flotte som kan rädda er, och ta er från en öde ö? Här får ni möjligheten att testa era gemensamma kunskaper och förmågor, utan stressen över att vara strandsatta. Med hjälp av det material som vår personal tillhandahåller kan ni välja att konstruera er flotte med hjälp av fantasin eller följa en färdig ritning, varför inte göra det hela till en tävling? Ni ansvarar själva för genomförandet av denna aktivitet, dock kommer vår personal att finnas på plats vid uppstart. Det är obligatoriskt att bära flytväst under denna aktivitet, närvarande vuxna ansvarar för att detta följs.

En klassiker som aldrig blir tråkig! Hur ofta får man chansen att blöta ner sina kompisar totalt? Väljer ni denna aktivitet, så kan vi garantera att ni kommer att ha kul. Vattenkriget kommer att genomföras på vår fotbollsplan, så ni kommer ha gott om utrymme att kriga på. Aktiviteten utför ni på egen hand men vattentunnor, kåsor att kasta med samt hinkar finns på plats. Närvarande vuxna är ansvariga för genomförandet. Ett tips är att på förhand göra upp regler, samt tydligt påpeka gränserna för planen.

Vi har fyra fantastiska badbryggor på gården samt en sjöbastu. I anslutning till varje brygga finns även vattenstudsmattor. Varför inte spendera en eftermiddag med ett riktigt badkalas om vädret tillåter, eller utmana er själva till ett dopp efter en stund i den varma bastun. Vår personal kommer inte att närvara under bad, utan ni ansvarar själva för denna aktivitet. Dock har vi regler som det är ett krav att efterleva för att få genomföra aktiviteten. Dessa regler kan ni läsa om i dokumentet om säkerhet. Vi kommer inte att genomföra simkunnighetstest, utan det ligger på skolan/medföljande lärare eller vuxna att kontrollera så att alla barn och ungdomar är simkunniga alternativt använder flytväst när de badar. Flytvästar finns att låna på plats.

Kanske vill ni prova fiskelyckan i vår vackra sjö? Eller varför inte bara ta roddbåten och ro ut på sjön och njuta av vyn? Vi har flera stycken roddbåtar och fiskeutrustning som går att låna. Roddbåten har plats för 4–5 personer. Självklart har alla som sitter i båten på sig flytvästar som finns att låna på plats.